Dodržování lidských práv jako norma při utváření veřejného prostoru

My všichni si zasloužíme prostředí bez zbytečných bariér.

V určitém životním období se přístupnost týká každého. Uživatelé invalidních vozíků, pečující o děti do 3 let a s kočárky, osoby se zrakovým, sluchovým a jiným postižením, se závažnými diagnózami, po úrazech, v seniorském věku i další osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou ve veřejném prostoru diskriminováni. Je jim bráněno v naplňování základních lidských práv.

Dochází k porušování platných právních předpisů, zejména Listiny základních práv a svobod, kterou vyhlásilo předsednictvo České národní rady již v roce 1992 jako součást ústavního pořádku České republiky. V této Listině je uvedeno: "Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné."

Česká republika se připojila k Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením již v roce 2008 (sdělením č. 10/2010 Sb. m. s. Ministerstva zahraničních věcí). Tato Úmluva stanoví, že státy mají přijmout příslušná opatření k zajištění rovnoprávného přístupu osob se zdravotním postižením k hmotným životním podmínkám, dopravě, informacím a komunikaci, včetně informačních a komunikačních technologií a systémů, a k dalším zařízením a službám dostupným nebo poskytovaným veřejnosti, a to jak v městských, tak venkovských oblastech.

Podle Stavebního zákona č. 183/2006 Sb. se veřejným zájmem rozumí požadavek, aby byly odstraněny stavebně bezpečnostní, požární, hygienické, zdravotní nebo provozní závady na stavbě anebo na stavebním pozemku, včetně překážek bezbariérového užívání stavby.

Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb stanovuje, že chodníky, nástupiště veřejné dopravy, úrovňové i mimoúrovňové přechody, chodníky v sadech i parcích a další pochozí plochy musí umožňovat samostatný, bezpečný, snadný a plynulý pohyb osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace a jejich bezproblémové míjení se s ostatními chodci.

Nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích stanoví, že zhotovitelé musí zajistit, aby náhradní komunikace a oplocení, včetně stavenišť na veřejných prostranstvích a veřejně přístupných komunikacích, umožňovaly bezpečný pohyb osobám s pohybovým i zrakovým postižením.

Jsme přesvědčeni, že je nezbytné, aby naše vláda a úřady věnovaly zvýšenou pozornost zlepšování bezbariérovosti ve veřejných prostorách. Navrhujeme následující opatření:

Povinnost dodržování bezbariérovosti ve veřejných budovách a prostorech. Vyžadujeme, aby veřejné budovy, jako jsou úřady, školy, nemocnice, muzea, divadla, knihovny, kostely, sportovní haly a vstupy do nich, chodníky, přechody, pěší zóny a další, splňovaly bezbariérové standardy mezi které patří i vodící linie a indukční smyčky a byly přístupné pro všechny. 

Bezbariérová veřejná doprava. Požadujeme, aby veřejná doprava, včetně autobusů, vlaků, tramvají a metra, byla plně přístupná pro osoby se zdravotním postižením. To zahrnuje výstavbu bezbariérových zastávek, zavádění nízkopodlažních vozidel, výtahů a jiných opatření pro usnadnění jejich pohybu a orientace.

Zajištění bezbariérovosti v soukromých zařízeních. Požadujeme, aby i soukromá zařízení, jako jsou obchody, restaurace, kina a další, dbala na zajištění bezbariérového prostředí pro všechny zákazníky. To může zahrnovat výstavbu bezbariérových vstupů, širokých chodeb, dostatečného množství bezbariérových toalet a další opatření, která umožní snadný a pohodlný přístup.

Vzdělávání a zvyšování povědomí o bezbariérovosti. Doporučujeme zvyšovat povědomí o důležitosti bezbariérovosti a potřebách osob s omezenou schopností pohybu a orientace prostřednictvím vzdělávacích programů a kampaní. Je nezbytné, aby veřejnost měla vhodné informace a porozumění, které povede ke snížení předsudků a diskriminace vůči těmto skupinám.

Efektivní vymáhání platné legislativy. Požadujeme zavedení funkčních kontrolních mechanismů a pravomocí ke zvýšení motivace pro dodržování stanovených standardů bezbariérovosti. Za porušování příslušných předpisů a nezajišťování bezbariérovosti veřejných prostor je třeba nést odpovědnost. 

Transparentnost a zapojení komunit. Navrhujeme zajištění transparentnosti při plánování a realizaci veřejných projektů s důrazem na zajištění bezbariérovosti. Je důležité, aby místní komunity a skupiny osob se zdravotním postižením měly možnost vyjádřit své potřeby a podílet se na rozhodovacím procesu již ve fázi plánování a tvorby projektu.

Žádáme naši vládu, ministerstva, státní správu o pomoc, o nastavení takových podmínek, pravidel a kontrolních mechanismů, aby jejich rozhodování a jednání bylo vždy v souladu s našim právním řádem a principy rovnosti a ochrany lidských práv.

Věříme, že implementace těchto opatření povede k vytvoření inkluzivního prostředí, které bude respektovat a podporovat práva všech občanů. 

Zdroj: www.change.org

 

My všichni si zasloužíme prostředí bez zbytečných bariér.

V určitém životním období se přístupnost týká každého. Uživatelé invalidních vozíků, pečující o děti do 3 let a s kočárky, osoby se zrakovým, sluchovým a jiným postižením, se závažnými diagnózami, po úrazech, v seniorském věku i další osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou ve veřejném prostoru diskriminováni. Je jim bráněno v naplňování základních lidských práv.

Dochází k porušování platných právních předpisů, zejména Listiny základních práv a svobod, kterou vyhlásilo předsednictvo České národní rady již v roce 1992 jako součást ústavního pořádku České republiky. V této Listině je uvedeno: "Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné."

Česká republika se připojila k Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením již v roce 2008 (sdělením č. 10/2010 Sb. m. s. Ministerstva zahraničních věcí). Tato Úmluva stanoví, že státy mají přijmout příslušná opatření k zajištění rovnoprávného přístupu osob se zdravotním postižením k hmotným životním podmínkám, dopravě, informacím a komunikaci, včetně informačních a komunikačních technologií a systémů, a k dalším zařízením a službám dostupným nebo poskytovaným veřejnosti, a to jak v městských, tak venkovských oblastech.

Podle Stavebního zákona č. 183/2006 Sb. se veřejným zájmem rozumí požadavek, aby byly odstraněny stavebně bezpečnostní, požární, hygienické, zdravotní nebo provozní závady na stavbě anebo na stavebním pozemku, včetně překážek bezbariérového užívání stavby.

Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb stanovuje, že chodníky, nástupiště veřejné dopravy, úrovňové i mimoúrovňové přechody, chodníky v sadech i parcích a další pochozí plochy musí umožňovat samostatný, bezpečný, snadný a plynulý pohyb osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace a jejich bezproblémové míjení se s ostatními chodci.

Nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích stanoví, že zhotovitelé musí zajistit, aby náhradní komunikace a oplocení, včetně stavenišť na veřejných prostranstvích a veřejně přístupných komunikacích, umožňovaly bezpečný pohyb osobám s pohybovým i zrakovým postižením.

Jsme přesvědčeni, že je nezbytné, aby naše vláda a úřady věnovaly zvýšenou pozornost zlepšování bezbariérovosti ve veřejných prostorách. Navrhujeme následující opatření:

Povinnost dodržování bezbariérovosti ve veřejných budovách a prostorech. Vyžadujeme, aby veřejné budovy, jako jsou úřady, školy, nemocnice, muzea, divadla, knihovny, kostely, sportovní haly a vstupy do nich, chodníky, přechody, pěší zóny a další, splňovaly bezbariérové standardy mezi které patří i vodící linie a indukční smyčky a byly přístupné pro všechny. 

Bezbariérová veřejná doprava. Požadujeme, aby veřejná doprava, včetně autobusů, vlaků, tramvají a metra, byla plně přístupná pro osoby se zdravotním postižením. To zahrnuje výstavbu bezbariérových zastávek, zavádění nízkopodlažních vozidel, výtahů a jiných opatření pro usnadnění jejich pohybu a orientace.

Zajištění bezbariérovosti v soukromých zařízeních. Požadujeme, aby i soukromá zařízení, jako jsou obchody, restaurace, kina a další, dbala na zajištění bezbariérového prostředí pro všechny zákazníky. To může zahrnovat výstavbu bezbariérových vstupů, širokých chodeb, dostatečného množství bezbariérových toalet a další opatření, která umožní snadný a pohodlný přístup.

Vzdělávání a zvyšování povědomí o bezbariérovosti. Doporučujeme zvyšovat povědomí o důležitosti bezbariérovosti a potřebách osob s omezenou schopností pohybu a orientace prostřednictvím vzdělávacích programů a kampaní. Je nezbytné, aby veřejnost měla vhodné informace a porozumění, které povede ke snížení předsudků a diskriminace vůči těmto skupinám.

Efektivní vymáhání platné legislativy. Požadujeme zavedení funkčních kontrolních mechanismů a pravomocí ke zvýšení motivace pro dodržování stanovených standardů bezbariérovosti. Za porušování příslušných předpisů a nezajišťování bezbariérovosti veřejných prostor je třeba nést odpovědnost. 

Transparentnost a zapojení komunit. Navrhujeme zajištění transparentnosti při plánování a realizaci veřejných projektů s důrazem na zajištění bezbariérovosti. Je důležité, aby místní komunity a skupiny osob se zdravotním postižením měly možnost vyjádřit své potřeby a podílet se na rozhodovacím procesu již ve fázi plánování a tvorby projektu.

Žádáme naši vládu, ministerstva, státní správu o pomoc, o nastavení takových podmínek, pravidel a kontrolních mechanismů, aby jejich rozhodování a jednání bylo vždy v souladu s našim právním řádem a principy rovnosti a ochrany lidských práv.

Věříme, že implementace těchto opatření povede k vytvoření inkluzivního prostředí, které bude respektovat a podporovat práva všech občanů. 

Zdroj: www.change.org

 

Štítky: